Blog

Local Hero: Ten Voorde Bloemen

Marktkoopman Frank ten Voorde nam in 2019 een bijzonder besluit. Hij opende een winkel op slechts 150 meter van zijn marktkraam. “Ik was even bang dat ik misschien een concurrent van mezelf zou worden, maar ik heb er juist nieuwe klanten bij gekregen.”

Terug naar overzicht

Frank komt uit een echte bloemenfamilie. Opa Marinus begon ermee en vader Henk stond vanaf 1955 op de Hengelose markt. Hoewel de marktkraam nog steeds heilig is, begon Frank voorzichtig te informeren naar een geschikt winkelpand. Hij vond het op de hoek van de Molenstraat-Nieuwstraat. Toen de eigenaar bereid bleek iets aan de huurprijs te doen, hapte de bloemist meteen toe.

Abonnementen

Spijt van zijn stap heeft Frank geen moment gehad. “Ik wilde een winkel om iets extra’s te kunnen bieden: grafwerk, bruidswerk, bezorgen. Dat is uitgekomen. Vanuit de winkel ben ik nu ook met abonnementen begonnen voor bedrijven die elke week een vers bloemetje op de balie willen hebben. Verder kleed ik evenementen aan met bloemen. Als winkelier krijg je toch net iets makkelijker een voet tussen de deur dan als marktkoopman.”

Twee soorten klanten

De kraam op de Hengelose markt van woensdag en zaterdag blijft een belangrijke afzetplek. Voor verse producten komen de mensen nog altijd naar de markt, is de ervaring van Frank. “Ze willen graag dat ik er zelf sta, dus op die dagen laat ik de winkel over aan de twee dames. Ik merk dat we twee verschillende soorten klanten hebben. Mijn vaste klanten van de markt zijn uit nieuwsgierigheid wel in de winkel geweest, maar kopen hun bloemen toch liever aan de kraam. En in de winkel komen mensen die ik op de markt nog niet eerder heb gezien. Het vult elkaar prima aan.” De collega-ondernemers in de straat zijn blij met de bloemenwinkel, heeft Frank gemerkt. “Het klikt. Hier zitten bijna allemaal zelfstandigen, vaak uit Hengelo, dat vind ik mooi. Iedereen doet extra goed zijn best. We doen ook geregeld iets samen, zoals een springkussen of gratis ranja voor de kinderen. Bij bijzondere dagen kleden we de winkel extra mooi aan of organiseren we buiten iets leuks. Het hoeft allemaal niet veel te kosten, maar je maakt dit stukje van de stad wel meteen een stukje gezelliger met elkaar.”

Ondernemen in de binnenstad

Binnenstadspartners en ondernemers hebben recent de brochure Kernverhalen, ondernemen in de binnenstad van Hengelo afgerond. Een document van, voor en door ondernemers. In de brochure wordt de binnenstad van Hengelo aanbevolen als vestigingsplaats voor nieuwe en bestaande ondernemers. Het is tevens de bewijsvoering van de uitvoering van het ‘Integraal Actieplan voor een vitale Hengelose binnenstad’. Dit plan is in 2017 opgesteld en heeft bij alle partijen veel energie losgemaakt. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de binnenstad en zijn de eerste resultaten opgeleverd. En juist nu wordt er harder dan ooit gewerkt aan de verdere realisatie van een vernieuwde, toekomstbestendige binnenstad. En dat lees je terug in Kernverhalen. Hengelo Promotie heeft de coördinatie van de brochure op zich genomen, waarbij er samen met een groep ondernemers en overige binnenstadspartners keihard is gewerkt aan de totstandkoming.

De brochure bekijken of meer informatie vind je op op de website van gemeente Hengelo.

Delen
  • Facebook
  • Mail
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

De allerleukste tips voor uitjes in Hengelo ontvangen?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief! Zo ben jij altijd als eerste op de hoogte van de laatste nieuwtjes en de leukste tips.