Markt 8
7551 CG
Wederopbouwroute Hengelo
De hieronder beschreven fietsroute brengt je niet alleen langs de verschillende wederopbouwpanden in het centrum van Hengelo maar ook langs de woonwijken van direct na de Tweede Wereldoorlog: het Witte Dorp (1945), ’t Kotte (1945) en Klein Driene (1951-1956).
Deze fietsroute van ongeveer 12 km brengt je langs machtige en prachtige wederopbouwmonumenten in Hengelo.
Bombardementen
Het centrum van Hengelo heeft ten tijde van de Tweede Wereldoorlog veel te lijden gehad van bombardementen. Vanwege de grote industriegebouwen aan de zuidkant van de spoorlijn (met name Stork) was de stad regelmatig doelwit. Na de oorlog is de stad echter zeer voortvarend opnieuw opgebouwd onder leiding van de architecten Pouderoyen en Van Couwelaar.
Wederopbouwplan
In 1945 presenteerde Hengelo als één van de eerste gemeenten in Nederland haar Wederopbouwplan aan de regering. De belangrijkste opgaven waren het wegwerken van de oorlogsschade, het oplossen van de woningnood en het creëren van nieuwe functies zoals winkels en kantoren. De Wederopbouw is na de Industriële Revolutie in de 19e eeuw de tweede belangrijke periode in de ontwikkelingsgeschiedenis van Hengelo geweest.
Zowel de invulling van het Wederopbouwplan 1945 als het Uitbreidingsplan uit 1949 betekende een langdurige en intensieve investering in de ontwikkeling van Hengelo. De hieronder beschreven fietsroute brengt u niet alleen langs de verschillende wederopbouwpanden in het centrum van Hengelo maar ook langs de woonwijken van direct na de Tweede Wereldoorlog: het Witte Dorp (1945), ’t Kotte (1945) en Klein Driene (1951-1956).
Met dank aan Stichting Erfgoed Hengelo, die de route in 2013 heeft uitgebracht (herzien in 2022).