Hengelo: een sterk merk!

Misschien is het je al opgevallen? Op onze nieuwe website uitinhengelo.nl, op onze Facebook- en Instagrampagina en op de informatieborden aan de invalswegen zie je sinds kort een nieuw Hengelo logo. Dit logo is onderdeel van het stadsmerk Hengelo. Een merk waaraan de afgelopen periode door verschillende partners hard is gewerkt en waar je nog veel van gaat zien. Maar waarom is van Hengelo een stadsmerk gemaakt? En waar wordt het stadslogo voor gebruikt? We leggen het je uit!

Waarom een stadsmerk?

Veel Hengeloërs hoeven we het niet te vertellen: Hengelo is een prachtstad om in te wonen, werken en leven. En we zijn harde werkers. Altijd al geweest. Nu werken we misschien wel harder dan ooit. Samen bouwen we aan iets moois: een vernieuwde binnenstad die met vertrouwen naar de toekomst kijkt. Een gezellige en compacte binnenstad die bezoekers met open armen ontvangt. Al gooit het coronavirus behoorlijk wat roet in het eten. Maar we werken door!

Juist nu hebben we die afgelopen periode een bijzondere kracht van Hengelo mogen ervaren: in veel initiatieven zagen we een grote mate van saamhorigheid, organisatiekracht en vindingrijkheid terug. Die gezamenlijkheid is een belangrijke insteek voor het nieuwe stadsmerk Hengelo.

Hengelo is een ontzettend veelzijdige stad. We hebben zoveel te bieden en daar mogen we best trots op zijn en dit nog krachtiger uitdragen. En dat doen we door Hengelo neer te zetten als merk. Hierdoor vertellen we gezamenlijk dezelfde boodschap waardoor deze krachtiger overkomt bij onze doelgroepen en herkenbaarder wordt.

Hoe komt een stadsmerk dan tot stand?

Aan de basis van een sterk merk staat het DNA, het kloppende hart. Het laat zien wat je bent, wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Samen met bewoners en verschillende partners heeft Hengelo Promotie het DNA van de stad Hengelo vastgesteld. Hiervoor is input gehaald uit diverse (bestaande) onderzoeken . Er zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd voor bewoners en andere belanghebbenden. Gevraagd is hoe zij Hengelo zien als stad. Vanuit die informatie is het DNA en zijn de kernwaarden van Hengelo vastgesteld. Dit is waar Hengelo vandaan komt, waar we voor staan en hoe we graag gezien willen worden. En hiervan hebben we een visuele vertaling gemaakt: Het stadsmerk. Wil je meer weten over het DNA en de kernwaarden, kijk dan op Het verhaal van Hengelo.

Herkenbaarheid

We schreven het al, een stadsmerk met het daar bijbehorende stadslogo gaat ervoor zorgen dat onze doelgroepen Hengelo gaan herkennen. We vragen aan alle partners om het stadsmerk en de huisstijl zoveel mogelijk te gebruiken en op te nemen in de eigen communicatie. Zo wordt het merk nog krachtiger neergezet en ‘geladen’. Dit betekent ook dat alle andere uitingen gaan verdwijnen. “Helemaal Hengelo”, “Wij zijn Hengelo", ze worden allemaal vervangen door het stadslogo. We werken niet meer met een ‘pay-off’ een zogenaamde slagzin. Het stadslogo en de huisstijl zeggen genoeg.

Waarom nu?

Een stadsmerk maak je samen en is vaak een langdurig, maar ook ingewikkeld proces. Je hebt er vaak een lange adem voor nodig om te zorgen dat iedereen op één lijn zit. Zonder een goede onderlinge samenwerking en afstemming kan je dit proces niet tot een goed resultaat brengen. De afgelopen periode is er intensief samengewerkt met verschillende partijen. Ondanks de corona crisis zijn we met zijn allen doorgegaan met het proces en hebben we keihard gewerkt om tot een goed resultaat te brengen. En dit is gelukt. We hebben een resultaat waar we met zijn allen enorm trots op zijn. Een stadsmerk verbindt, je draagt met zijn allen een eenduidige boodschap uit, het laat zien waar je voor staat. En die verbinding is juist, in deze tijd hard nodig. Samen staan we voor onze stad.

Waar staat het logo voor?

Dat kunnen we je wel vertellen, maar beter laten zien! Animatie: Hengelo een sterk merk

Waar gaan we dit logo terugzien?

Het stadslogo en beeldmerk (want die hebben we ook) gaan we gebruiken op alle communicatie- en promotiemiddelen waarmee we Hengelo in de etalage gaan zetten. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in de lokale dagbladen, toeristische brochures zoals een stadswandeling of arrangementen. Of, als het straks weer kan, posters en evenementenkalenders om onze evenementen te promoten. Deze zullen allemaal in het jasje van het stadsmerk worden gegoten en daardoor herkenbaar als middel waar we de stad mee aanprijzen bij onze bewoners, bezoekers en bedrijven. En wat dacht je bijvoorbeeld van deze nieuwe website, uitinhengelo.nl. Een mooi voorbeeld hoe je het stadsmerk kunt laden.

Wat gebeurt er met hengelopromotie.nl?

Hengelo Promotie blijft gewoon bestaan. Onze organisatie blijft vertellen en laten zien wat onze stad te bieden heeft. Dat doen we nu onder de paraplu van het stadsmerk. De url hengelopromotie.nl wordt vervangen door uitinhengelo.nl. Dit past beter bij het vrijetijdsaanbod van Hengelo.

Wil je meer weten over het stadsmerk? En wil je het stadslogo ook gebruiken? Neem dan contact op met Hengelo Promotie via info@hengelopromotie.nl

De allerleukste tips voor uitjes in Hengelo ontvangen?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief! Zo ben jij altijd als eerste op de hoogte van de laatste nieuwtjes en de leukste tips.